Branża upominków reklamowych stale ewoluuje w odpowiedzi na zmiany społeczne i technologiczne. Zespół Ewa Gifts postanowił zbadać, jak Polacy obecnie postrzegają
gadżety reklamowe, czy wciąż je lubią oraz które produkty cenią najbardziej. Analiza objęła także postawy wobec ekogadżetów i ich roli w budowaniu wizerunku marki.
NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI Z BADANIA:- 91% Polaków lubi otrzymywać gadżety reklamowe, z największym entuzjazmem w Katowicach (97%) i najmniejszym w Bydgoszczy (81,7%).
- 55% badanych uważa, że gadżety reklamowe wzmacniają lojalność klientów wobec marek.
- 87% Polaków jest przekonanych, że gadżety wspierają rozpoznawalność marki.
- Najczęściej wybierane gadżety to powerbanki, pendrive’y i koszulki.
- 43% Polaków wydałoby na gadżet reklamowy od 10 do 49 zł, przy czym mieszkańcy Bydgoszczy są gotowi przeznaczyć na ten cel najwięcej (62%).
GADŻETY REKLAMOWE CIESZĄ SIĘ POPULARNOŚCIĄ W CAŁEJ POLSCEReklamowe upominki, takie jak długopisy, kubki czy powerbanki, wciąż przyciągają uwagę Polaków. 91% z nich przyznaje, że lubi otrzymywać upominki reklamowe, a tylko 4% jest przeciwnych tej formie promocji. Największym zainteresowaniem cieszą się one w Katowicach, gdzie aż 97% mieszkańców ceni firmowe upominki. Białystok (96,8%) i Poznań (95,2%) również znajdują się w czołówce.
GADŻETY REKLAMOWE A LOJALNOŚĆ KLIENTÓWPonad połowa Polaków (55%) uważa, że gadżety reklamowe mają pozytywny wpływ na lojalność klientów wobec marki. Mieszkańcy Warszawy (68,9%) najbardziej wierzą w tę zależność, podczas gdy sceptycyzm w Białymstoku jest najwyższy (47,6%).
UPOMINKI Z LOGO BUDUJĄ ROZPOZNAWALNOŚĆ MARKI87% Polaków przyznaje, że upominki reklamowe wspierają rozpoznawalność marki. Logo i wizualne elementy brandingu na gadżetach pomagają w budowaniu wizerunku firmy, co przekłada się na większe zaangażowanie klientów. Warszawa ponownie przoduje w tej kategorii, z 91,1% mieszkańców potwierdzających znaczenie upominków dla marki.
NAJBARDZIEJ CENIONE GADŻETYW badaniu zapytano Polaków o ich ulubione gadżety reklamowe. Na szczycie listy znalazły się powerbanki (13,7%), pendrive’y (12,7%) oraz koszulki (12%). Pozostałe preferowane upominki to czapki, torby oraz parasole.
ILE POLACY SĄ GOTOWI WYDAĆ NA GADŻET REKLAMOWY?43% Polaków przeznaczyłoby na upominki reklamowy od 10 do 49 zł. Największą gotowość do inwestycji w droższe upominki wykazują mieszkańcy Bydgoszczy (62%), a najmniej chętni do wydawania są Szczecinianie (41%).
GADŻETY EKOLOGICZNE – NOWY STANDARD?Rosnąca świadomość ekologiczna Polaków wpływa na preferencje dotyczące materiałów używanych do produkcji upominków reklamowych. 74% badanych uważa, że powinny być one wykonane wyłącznie z materiałów ekologicznych. Mieszkańcy Białegostoku są najbardziej radykalni pod tym względem – 80,6% opowiada się za ekologicznymi upominkami.
PRZYSZŁOŚĆ GADŻETÓW REKLAMOWYCH W MARKETINGUAż 94% Polaków uważa, że rozdawanie gadżetów reklamowych wciąż ma sens, zwłaszcza w Białymstoku (96,8%) i Wrocławiu (96,7%). Kobiety są większymi zwolenniczkami tej formy promocji niż mężczyźni (97% pań kontra 85% panów).
PODSUMOWANIE
Badanie przeprowadzone przez Ewa Gifts pokazuje, że Polacy wciąż chętnie przyjmują gadżety upominki i doceniają ich rolę w budowaniu wizerunku oraz lojalności klientów. Ekologiczne rozwiązania zyskują na znaczeniu, a inwestycje w upominki firmowe są postrzegane jako wartościowa strategia marketingowa.